Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 
A PC-k gyárilag igen gyenge hangkeltő eszközzel vannak ellátva. Természetesnek tűnik, hogy a számítástechnika a zene világában is szerepet kapjon, így a piacot napjainkban rengeteg ilyen kiegészítő tölti meg. A hangkártyák manapság a multimédiában is jelentős szerepet kapnak.
 
            A hangkártyák elsődleges feladata a hangképzés. A hangelőállításnak több formáját is alkalmazzák a mai hangkártyák, először tehát nézzük ezeket:
 
·         Frequency Modulation – Ezen eljárájok során az FM szintézer egy szinuszhullámot modulál egy másik segítségével. A fázismodulátor – mely ezt a modulációt végzi – mellette található egy burkológörbe-generátor is, mely az adott hang ADSR jellemzőit határozza meg. A két elem együttesét nevezzük operátornak vagy hanggenerátornak. Az FM hangképzés során tehát hangmagassággal, hangszínnel és hangerővel képzett, szintetizált hangot kapunk, mely jelentősen eltér a természetes hangoktól.
 
·         Wave Playback – A hangkártyák egy külön áramköre foglalkozik a digitalizált minták lejátszásával. Az analóg-digitális átalakítóval elkészített és lemezre kimentett hangállományokat egy digitális-analóg átalakító segítségével játszák vissza a kártyák.
 
·         Wave Effects Synthesis – Itt a fentiekhez hasonló módon elkészített digitális mintákat szintén moduláció segítségévelkülönböző hangmagasságokban játszák vissza a kártyák. Ebben az esetben tehát természetes hangzású hangok fogják alkotni a zenei hangszereket.
 
Adlib
 
            Az Adlib hangkártya mindössze egy YM-3812 jelzésű, FM szintézer áramkört tartalmaz. Ez a szintézis 9 csatornán keresztül 9 hang, vagy 6 hang és 5 ritmushang (ütőshangszerek) megszólaltatására képes. Ezek előállítva, majd összekeverve küldi ki 4 W-os teljesítménnyel az analóg kimenetre. A hangkártya a 388h illetve 389h címeken kersztül programozható.
 
Sound Blaster
 
            A Creative Labs cég napjainkban már szinte szabvánnyá vált hangkártyatípusa a Sound Blaster. Az Adlib hangkártyákkal ellentétben az FM szintézis itt 11 csatornán történik, de igen hasonló módon.
            Az újítás viszont a digitális hangrögzítés és hangvisszajátszás. Erre a kártya egy 8 bites AD és egy 8 bites DA átalakítót valamint egy digitális jelfeldolgozó processzort (Digital Signal Processor) használ.
 
·         A digitális hangállományokat 4 KHz és 23 KHz közötti mintavételezéssel képes lejátszani.
 
·         A mikrofonbemenetről érkező hangok digitalizálását 4 KHz és 11 KHz közötti mintavételezéssel lehet rögzíteni.
 
            Hangtömörítésre is lehetőség van, ADPCM módszerrel, 1:1, 2:1, 3:1 és 4:1 faktorokkal. Az adatok átvitele közvetlenül programozottan, vagy DMA átvitellel történhet. A be- és kimeneteken kívül a hangkártya egy egybeépített MIDI (Musical Instrument Digital Interface) és botkormány csatlakozót is tartalmaz. A hangkártya szoftveres kezelése báziscímet, megszakítást és DMA csatornát igényel.
 
Sound Blaster Pro
 
A Pro változat az eredetihez képest a következő változtatásokkal rendelkezett.
 
·         Az FM hangszerek megvalósítását egy új, OPL3 jelzésű 20 operátoros egység végzi.
 
·         Kétcsatornás AD és DA átalakítók vannak jelen, melyek mono digitalizálás esetén 44,1 KHz-es, sztereóban pedig 22,05 KHz-es mintavételezést is lehetővé tesznek.
 
·         A hangkártya beépített keverővel és külső hangerőszabályzóval rendelkezik.
 
·         A legtöbb változat tartalmaz egy Panasonic felületű CD-ROM csatlakozót is.
 
 
Sound Blaster 16
 
A Pro után a SB16 ismét többirányú változást jelentett:
 
·         A 16 bites AD és DA átalakítók segítségével a hangkártya CD minőségű felvételt és visszajátszást tesz lehetővé. A jelfeldolgozó processzor is képes 16 bites adatok kezelésére.
 
·         A 16 bites adatok kezelése végett a közvetlen memóriahozzáférés gyorsítósága a 16 bites DMA csatornák kezelése is lehetővé vált.
 
·         Ezen felül az SB16 egy kétutas hangszínszabályzóval (magas és mély) és három fokozatú hangerőszabályzóval rendelkezik.
 
·         A MIDI csatlakozó már támogatja az MPU-401 UART módú csatlakozót is. Ennek címét is szükséges beállítani a hangkártyán.
 
·         A Panasonic CD-ROM illesztő mellett helyet kapott egy Sony és egy MITSUMI illesztő is, valamint a Sound Blaster 16 SCSI2 verziója egy SCSI CD-ROM vezérlővel egészült ki.
 


Sound Blaster AWE 32
 
            A Sound Blaster AWE 32 (Advanced Wave Effect) igazából egy Sound Blaster 16, melyet egy igen jó tulajdonságokkal rendelkező elektronikus szintetizátor-chippel láttak el.
            Ez a chip – az EMU 8000 - paraméterei és teljesítménye alapján egyaránt, megfelel a valódi, billentyűs szintetizátorokba épített chippeknek. Az EMU 8000-es rendszer 32 egymástól teljesen függetlenül használható szintetizátor csatornával rendelkezik, melyet a hullámtáblában foglalt hangmintákat képesek lejátszani. A hullámtábla két komponensú:
 
·         Az EMU 8000 egy 1 Mbájtos ROM memóriában a 127 MIDI hangszer mintáit tartalmazza digitalizálva.
 
·         Az AWE 32 kártyán elhelyezett memóriabővítő helyekre tett – maximálisan 28 Mbájt – memóriába betölthető hangmintákat is kezelni tudja az EMU 8000, mint hangszert.
 
            A beállítás paramétereket az SB 16-hoz teljesen hasonlóak, itt tehát csak az EMU 8000 által használt báziscím különböző.
 
Gravis Ultrasound
 
            Bár a felhasználók igen nagy része a Sound Blasterek valamely verziójával rendelkezik, egy szintén elterjedt hangkártya a Gravis cég Gravis Ultrasound (GUS) kártya is. Működésben eléggé eltérnek a Creative Labs termékeitől.
 
·         A hanglejátszást nem a processzor végzi, hanem a kártyán elhelyezett vezérlő chip.
 
·         Verziótól függően 1-4 Mbájt RAM-mal bővíthetők, melyekbe minden használatkor az operációs rendszer tölti be a megfelelő hangszer mintákat a merevlemezről.
 
·         32 egyenkén programozható csatornán keresztül a zene lejátszása az AWE-hoz hasonlatos.
 


 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.